واکسن پنوموکوک

واکسن پلی ساکارید پنوموکوک (PPSV23)

واکسن ها به پیشگیری از بیماری پنوموکوکی، که هر نوع بیماری ناشی از باکتری استرپتوکوک پنومونیه است، کمک می کند. دو نوع واکسن پنوموکوک در ایالات متحده موجود است:
واکسن های مزدوج پنوموکوک (PCV13، PCV15 و PCV20) واکسن پلی ساکارید پنوموکوک (PPSV23)
عفونت های جدی به نام بیماری پنوموکوک مهاجم 3 نفر از هر 4 بزرگسال 65 سال یا بیشتر در برابر بیماری تهاجمی پنوموکوکی 9 نفر از هر 20 بزرگسال 65 سال یا بیشتر در برابر پنومونی پنوموکوکی مطالعات* نشان می دهد که دریافت 1 شات PPSV23 از موارد زیر محافظت می کند:
بین 6 تا 7 از هر 10 بزرگسال سالم در برابر بیماری تهاجمی پنوموکوکی * مطالعات به محافظت در برابر عفونت های پنوموکوکی ناشی از سروتیپ های تحت پوشش واکسن خاص مورد استفاده پرداختند.

چه انواع واکسن های پنوموکوک وجود دارد؟

4 واکسن پنوموکوک دارای مجوز برای استفاده در ایالات متحده توسط سازمان غذا و دارو هستند:
PCV13 (Prevnar 13)
PCV15
(Vaxneuvance)CV20 (Prevnar 20) PPSV23 (Pneumovax23)
PCV ها Prevnar 13:
پزشکان این واکسن را به کودکان 2، 4، 6، 12 تا 15 ماهگی و به کودکان بزرگتر که به آن نیاز دارند تزریق می کنند. این واکسن به محافظت در برابر 13 نوع باکتری پنوموکوکی کمک می کند که می تواند باعث عفونت های جدی در کودکان و بزرگسالان شود.
Vaxneuvance:
پزشکان این واکسن را به کودکان 2، 4، 6 و 12 تا 15 ماهگی و به کودکان بزرگتر که به آن نیاز دارند تزریق می کنند. پزشکان همچنین این واکسن را به بزرگسالان 65 سال یا بالاتر و سایر بزرگسالانی که به آن نیاز دارند تزریق می کنند. این واکسن به محافظت در برابر 15 نوع باکتری پنوموکوکی کمک می کند که معمولاً باعث عفونت های جدی در بزرگسالان می شود. Prevnar 20:
پزشکان این واکسن را به بزرگسالان 65 سال یا بالاتر و سایر بزرگسالانی که به آن نیاز دارند تزریق می کنند. این واکسن به محافظت در برابر 20 نوع باکتری پنوموکوکی کمک می کند که معمولاً باعث عفونت های جدی در بزرگسالان می شود.
PPSV23 Pneumovax23:
پزشکان این واکسن را به کودکان 2 تا 18 ساله که به آن نیاز دارند تزریق می کنند. پزشکان آن را به بزرگسالانی که PCV15 یا PCV13 دریافت کرده اند نیز می دهند. این واکسن به محافظت در برابر عفونت های جدی ناشی از 23 نوع باکتری پنوموکوک کمک می کند.
PPSV23 CDC PPSV23 را برای
کودکان 2 تا 18 ساله با شرایط پزشکی خاصی که خطر ابتلا به بیماری پنوموکوک را در آنها افزایش می دهد بزرگسالان 19 سال یا بیشتر که PCV15 دریافت می کنند چه کسی ممکن است نتواند این واکسن ها را دریافت کند؟ به دلیل سن یا شرایط سلامتی، برخی از افراد نباید واکسن خاصی را دریافت کنند یا باید قبل از دریافت واکسن صبر کنند. دستورالعمل های زیر را برای واکسن های پنوموکوک بخوانید و از پزشک خود یا فرزندتان برای اطلاعات بیشتر بخواهید.

توصیه های دوران کودکی

CDC PCV13 یا PCV15 را برای همه کودکان کمتر از 5 سال و کودکان 5 تا 18 ساله با شرایط پزشکی خاصی که خطر ابتلا به بیماری پنوموکوکی را افزایش می دهد توصیه می کند.
CDC همچنین PPSV23 را برای کودکان 2 تا 18 ساله با شرایط پزشکی خاصی که خطر ابتلا به بیماری پنوموکوکی را افزایش می دهد توصیه می کند.

توصیه های بزرگسالان

برای کسانی که هرگز واکسن مزدوج پنوموکوکی دریافت نکرده‌اند، CDC PCV15 یا PCV20 را برای بزرگسالان 65 سال یا بالاتر و بزرگسالان 19 تا 64 سال با شرایط پزشکی یا عوامل خطر خاص توصیه می‌کند. اگر از PCV15 استفاده می شود، باید با دوز PPSV23 دنبال شود.
بزرگسالانی که قبلاً واکسن مزدوج پنوموکوکی (PCV13 یا PCV7) دریافت کرده‌اند، باید با ارائه‌دهنده واکسن صحبت کنند تا درباره گزینه‌های موجود برای تکمیل سری واکسن‌های پنوموکوکی خود بیاموزند.
بزرگسالان 65 سال یا بیشتر در صورتی که قبلا دریافت کرده باشند، می توانند PCV20 را دریافت کنند

در چه مواردی واکس پنوموک را نباید دریافت کنیم ؟

کودکان کمتر از 2 سال نباید PPSV23 را دریافت کنند. افراد کمتر از 19 سال نباید PCV20 دریافت کنند. علاوه بر این، به فردی که به شما یا فرزندتان واکسن پنوموکوک می‌دهد بگویید:
شما یا فرزندتان به یک واکسن پنوموکوک قبلی واکنش آلرژیک داشته اید یا هر گونه آلرژی شدید و تهدید کننده زندگی دارید. اگر پس از آن واکنش آلرژیک شدید داشتید، واکسن PCV را دریافت نکنید هر نوع PCV (PCV13، PCV15، PCV20، یا واکسن قبلی که به عنوان PCV7 شناخته می شود) هر واکسن حاوی سم دیفتری (مثلاً DTaP) اگر تا به حال واکنش آلرژیک شدید به آن واکسن داشته اید، واکسن PPSV23 را دریافت نکنید. هر فردی که به هر بخشی از این واکسن ها حساسیت شدید و تهدید کننده زندگی دارد، نباید آن واکسن را دریافت کند. پزشک شما یا فرزندتان می تواند در مورد مواد تشکیل دهنده واکسن به شما بگوید. شما یا فرزندتان احساس خوبی ندارید. افرادی که یک بیماری خفیف مانند سرماخوردگی دارند، احتمالا می توانند واکسینه شوند. افرادی که بیماری جدی تری دارند احتمالا باید تا بهبودی صبر کنند. پزشک شما یا فرزندتان می تواند به شما توصیه کند.