سندرم بهجت چیست؟

سندرم بهجت نوعی واسکولیت است که یک اصطلاح عمومی به معنای التهاب رگ‌های خونی است. التهاب می تواند دیواره رگ های خونی را ضخیم، ضعیف، باریک یا زخمی کند. در سندرم بهجت، این تغییرات می تواند در رگ های خونی در سراسر بدن اتفاق بیفتد. این می تواند منجر به انواع مختلف علائم شود.
پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث سندرم بهجت می شود. اغلب در بزرگسالان 20 تا 40 ساله رخ می دهد.
سندرم بهجت یک بیماری مادام العمر است. علائم ممکن است به مرور زمان بیایند و از بین بروند.

علائم سندرم بهجت چیست؟

شایع ترین علائم عبارتند از:
زخم های آفتی در دهان – این زخم ها می توانند بسیار دردناک باشند. آنها معمولاً خود به خود از بین می روند، اما اغلب بعداً برمی گردند.
زخم های آفتی  در اندام تناسلی – این زخم ها می توانند بسیار دردناک باشند. آنها معمولا در کیسه اسکروتوم   در مردان یا روی فرج (ناحیه اطراف واژن) در زنان اتفاق می‌افتند.
●التهاب چشم (به نام یووئیت) – این می تواند باعث قرمزی یا درد چشم یا تاری دید شود. اگر التهاب چشم درمان نشود، می تواند منجر به نابینایی شود.
آرتریت، که درد و تورم مفاصل است – معمولاً زانو، مچ پا یا مچ دست را درگیر می‌کند.
●علائم پوستی – این علائم می تواند شامل برجستگی، بثورات یا علائم شبیه آکنه باشد.
●علائم گوارشی – این علائم زمانی اتفاق می افتد که زخم در دستگاه گوارش ایجاد شود . علائم می تواند شامل بی اشتهایی، حالت تهوع، درد شکم یا اسهال باشد.
افراد مبتلا به سندرم بهجت ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشند. اینها می توانند بر مغز، کلیه ها، قلب، ریه ها یا سایر قسمت های بدن تأثیر بگذارند.

آیا آزمایشی برای تشخیص بهجت وجود دارد؟

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به طور قطعی نشان دهد که آیا سندرم بهجت دارید یا خیر. برای تشخیص اینکه آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر، پزشک  شما در مورد همه علائم شما سؤال می کند و معاینه می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون را برای اطمینان از اینکه علائم شما ناشی از بیماری دیگری نیست، درخواست کنند.

سندرم بهجت چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای سندرم بهجت وجود ندارد. اما داروها می توانند به کاهش و کنترل علائم شما کمک کنند. آنها همچنین می توانند به جلوگیری از مشکلات طولانی مدت بیماری کمک کنند. داروهایی که برای شما مناسب هستند به علائم و شدت بیماری شما بستگی دارد.
به طور کلی، پزشکان از داروهای زیر برای درمان سندرم بهجت استفاده می کنند:
●داروهای استروئیدی مانند پردنیزولون – این داروها التهاب را کاهش و کنترل می کنند. از آنجایی که داروهای استروئیدی می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، پزشکان سعی می کنند آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنند.
●دارویی به نام کلشیسین به تسکین درد و تورم مفاصل کمک می کند. علاوه بر این، به پیشگیری از زخم های دهان و تناسلی کمک می کند. داروی دیگری به نام آپرمیلاست نیز می تواند به پیشگیری از زخم های دهان کمک کند.
●داروهایی که سیستم ایمنی بدن (مبارزه با عفونت) را آرام می کنند یا “خاموش” می کنند.
درمان دیگر بستگی به قسمتی از بدن دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است. به عنوان مثال، التهاب چشم نیز با قطره های چشمی یا داروهای دیگری که داخل چشم می رود، درمان می شود.
افرادی که مشکلات عروق خونی خاصی دارند ممکن است به درمان دیگری غیر از دارو نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، اگر دیواره رگ خونی بیش از حد نازک شود و برآمده شود، ممکن است نیاز به رفع آن با جراحی داشته باشد.

اگر بیمار بخواهد  باردار شود  چه کارهایی باید انجام دهد ؟

اگر می خواهید باردار شوید، با پزشک خود صحبت کنید. مصرف برخی از داروهای سندرم بهجت در صورت بارداری ایمن نیست. ممکن است لازم باشد قبل از اقدام به بارداری علائم خود را کنترل کنید یا داروها را تغییر دهید.

زندگی بیمار بهجت چگونه خواهد بود؟

برای بررسی مشکلاتی که سندرم بهجت می‌تواند ایجاد کند، به معاینات و آزمایش‌های منظم نیاز دارید. مهم است که داروهای خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید و در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید. درمان مناسب می تواند به شما کمک کند علائم خود را کنترل کرده و تا حد امکان سالم بمانید