روش های پیشگیری و درمان حساسیت چشم

مراقبت اولیه از چشم
چندین اقدام کلی وجود دارد که برای اکثر بیماران مبتلا به ورم ملتحمه آلرژیک مفید است:
●بیماران نباید چشم های خود را مالش دهند، زیرا مالش می تواند باعث دگرانولاسیون مکانیکی ماست سل و تشدید علائم شود.
●کمپرس های خنک می توانند به کاهش ادم پلک و اطراف چشم کمک کنند .
●استفاده مکرر از اشک مصنوعی در یخچال در طول روز نیز می تواند به رقیق شدن و حذف آلرژن ها کمک کند .
● بیماران باید استفاده از لنزهای تماسی را در طول دوره های علامت دار کاهش دهند یا با توجه به تمایل آلرژن ها به چسبیدن به سطوح لنز تماسی خودداری کنند. یک جایگزین احتمالی استفاده از لنز تماسی حاوی کتوتیفن است که می تواند برخی از علائم خارش آلرژیک را برطرف کند. (به “لنزهای تماسی حاوی مواد مخدر” در زیر مراجعه کنید.)
اجتناب از آلرژن – اجتناب یا کاهش تماس با آلرژن‌های شناخته شده و کاهش مناسب قرار گرفتن در معرض محیط برای مدیریت مؤثر ورم ملتحمه آلرژیک، به ویژه در موارد شدیدتر، حیاتی است.
● اقدامات پیشگیرانه برای کاهش علائم ورم ملتحمه آلرژیک فصلی (SAC) شامل استفاده از تهویه مطبوع در صورت امکان، محدود کردن قرار گرفتن در فضای باز، و بسته نگه داشتن پنجره‌های ماشین و خانه در فصول اوج گرده‌ها است.
●برای بیماران مبتلا به ورم ملتحمه آلرژیک دائمی (PAC)، پیشگیری شامل اجتناب از آلرژن های خاصی است که باعث ایجاد علائم در یک بیمار خاص می شوند.
برای کسانی که به مایت های گرد و غبار حساسیت دارند، اقدامات مفیدی شامل تعویض بالش ها، پتوها و تشک های قدیمی است. استفاده از پوشش های غیر قابل نفوذ آلرژی زا برای بالش ها، روتختی ها و تشک ها؛ شستن مکرر ملافه؛ کاهش رطوبت؛ و مرتباً خانه را جاروبرقی و گردگیری می کنند. علاوه بر این، سایر مخازن گرد و غبار مانند فرش های قدیمی، مبلمان کهنه، و پرده ها یا پرده های قدیمی باید حذف شوند. هنگامی که عامل حساسیت زا پوست حیوانات باشد، ممکن است لازم باشد حیوان از خانه خارج شود و فرش‌ها، مبلمان و پرده‌های قدیمی باید جدا شوند یا کاملا تمیز شوند. جهت اجتناب و کاهش سطوح آلرژن ، آزمایش حساسیت به آلرژن های خاص( تست پریک ) را توسط متخصص آلرژی انجام دهند.