آلرژی دارویی چیست؟

— آلرژی دارویی واکنش به دارو است. این زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به یک دارو به گونه ای واکنش نشان می دهد که گویی یک مهاجم خطرناک است و سعی می کند با آن مبارزه کند. به این “حساسیت دارویی” نیز می گویند.

وظیفه سیستم ایمنی مبارزه با عفونت است. به طور معمول، نباید به یک دارو به گونه ای واکنش نشان دهد که گویی یک مهاجم است، اما برخی از داروها می توانند این پاسخ را در برخی افراد ایجاد کنند.

علائم آلرژی دارویی می تواند شامل بثورات پوستی، خارش، تورم یا – در موارد شدید – مشکل تنفسی یا افت فشار خون باشد که می تواند باعث از بین رفتن فرد شود.

آلرژی دارویی با عارضه دارویی یکسان نیست. عوارض جانبی عوارض ناخواسته یا ناخواسته ای هستند که داروها می توانند ایجاد کنند. عوارض جانبی می تواند هر فردی را که به اندازه کافی دارو داده می شود، تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، آلرژی دارویی تنها بر تعداد کمی از افراد تاثیر می گذارد.

علائم آلرژی دارویی چیست؟

— چند نوع مختلف آلرژی دارویی وجود دارد. هر کدام مجموعه ای از علائم خاص خود را دارند.

یکی از انواع جدی آلرژی، آلرژی “فوری” نامیده می شود، زیرا به سرعت پس از مصرف دارو (معمولاً در عرض یک ساعت یا بیشتر) شروع می شود. معمولاً با داروهایی که فرد قبلاً بدون هیچ مشکلی مصرف کرده بود اتفاق می افتد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

●کهیر، که تکه های برجسته پوستی هستند که معمولاً بسیار خارش دارند (تصویر 1)

●خارش پوست

●برافروختگی، یعنی زمانی که پوست شما قرمز می شود و احساس گرما می کنید

●تورم صورت، دست ها، پاها یا گلو

●گرفتگی گلو، صدای خشن، خس خس سینه یا مشکل در تنفس

●تهوع، استفراغ، درد شکم

●احساس سبکی سر

این نوع آلرژی جدی است زیرا در صورت ادامه مصرف دارو می تواند بدتر شود. این می تواند به یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی تبدیل شود که آنافیلاکسی نامیده می شود.

نوع دیگری از آلرژی دارویی، به نام آلرژی “علایم تاخیری “، بسیار شایع تر است. این نوع خیلی جدی نیست و معمولاً باعث ایجاد بثوراتی می شود که پس از چند روز مصرف دارو شروع می شود. بثورات اغلب در قسمت اعظم پوست پخش می شود. گاهی اوقات خارش دارد، اما گاهی اوقات نه. این نوع آلرژی دارویی شامل تورم، مشکل تنفسی، گرفتگی گلو یا سایر علائم ذکر شده در بالا نیست. این نوع آلرژی معمولاً بدتر نمی‌شود و به غیر از پوست روی چیزی تأثیر نمی‌گذارد. (یک واکنش پوستی نادر اما شدید به یک دارو، به نام سندرم استیونز جانسون، متفاوت است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.)

آیا باید به پزشک  مراجعه کنم؟

– این بستگی به نوع واکنش شما دارد.

در صورت شروع داروی جدید و بروز هر یک از علائم ذکر شده در زیر، با آمبولانس تماس بگیرید (در ایالات متحده و کانادا، با شماره 9-1-1 و در ایران  با 115 تماس بگیرید):

●خس خس سینه یا مشکل در تنفس

●سفتی یا درد قفسه سینه

● از حال رفتن یا احساس اینکه ممکن است بیهوش شوید

● تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورت شروع داروی جدید و بروز هر یک از علائم ذکر شده در زیر با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید:

●کهیر (لکه های برجسته پوست که معمولاً بسیار خارش دارند)

●احساس اینکه می خواهید خود را آزار دهید یا بکشید

●معده درد یا استفراغ شدید

●تب بالا

●پوست دردناک

●تاول های پوستی

●درد و تحریک بافت صورتی و مرطوب که چشم، دهان، واژن و سایر اندام ها را می پوشاند.

آلرژی دارویی چگونه درمان می شود؟

— اگر واکنش شدیدی به دارو داشته باشید، در بیمارستان درمان خواهید شد. در آنجا، تیم مراقبت های بهداشتی شما سعی می کند بدن شما را به حالت عادی بازگرداند. برای انجام این کار، ممکن است مجبور شوند به شما داروهایی بدهند تا پاسخ آلرژیک شما را آرام کند.

پس از کنترل علائم، پزشک بررسی خواهد کرد که در مورد آلرژی چه کاری باید انجام دهد. در صورت امکان، پزشک ممکن است سعی کند شما را به داروی دیگری تغییر دهد که احتمال کمتری دارد همان واکنش را ایجاد کند. اگر این امکان وجود ندارد، ممکن است شما را نزد یک متخصص آلرژی (پزشک آلرژی) بفرستند تا تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهید.

آیا به آزمایشات نیاز خواهم داشت؟

– شاید. اگر متخصص آلرژی شما مشکوک به آلرژی فوری دارویی هستید، ممکن است آزمایش های آلرژی انجام دهد. رایج ترین نوع آزمایش، تست پوست نامیده می شود. برای این آزمایش، پزشک یک قطره از دارویی که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید را روی پوست شما می‌ریزد و یک سوراخ کوچک در پوست شما ایجاد می‌کند یا مقدار بسیار کمی را تزریق می‌کند. سپس پوست شما را تماشا می کنند تا ببینند قرمز می شود یا برآمدگی.

اگر واکنشی دارید که فقط شامل بثورات پوستی است (نوعی که جدی نیست)، ممکن است متخصص آلرژی بخواهد “تست چالش دارویی” را انجام دهد. برای این آزمایش، متخصص آلرژی از شما می خواهد مقدار کمی از دارویی را که باعث ایجاد بثورات شده است، در حالی که شما را مشاهده می کند، مصرف کنید. به این ترتیب پزشک می تواند متوجه شود که آیا شما دو بار واکنش مشابهی را نشان خواهید داد. پزشکان معمولاً آزمایش های چالش دارویی را فقط با داروهای خاصی انجام می دهند که زیاد استفاده می شوند و به راحتی نمی توان آنها را با داروی دیگری جایگزین کرد. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک آموکسی سیلین بهترین انتخاب آنتی بیوتیک برای بسیاری از عفونت های رایج است. به همین دلیل، مهم است که افراد فقط در صورت حساسیت واقعی از آن اجتناب کنند.

آیا می توان از آلرژی دارویی پیشگیری کرد؟

— اگر قبلاً می‌دانید که حساسیت دارویی دارید، می‌توانید احتمال بروز مجدد مشکلات را کاهش دهید اگر:

●به همه پزشکان و پرستاران خود و هر کسی که ممکن است برای شما دارو تجویز کند، در مورد حساسیت خود بگویید. به داروخانه ات هم بگو گاهی اوقات داروها بیش از 1 عنصر دارند و بیش از 1 نام دارند، بنابراین اگر داروی مشکل ساز برای شما تجویز شود، همیشه مشخص نخواهد بود. همچنین گاهی اوقات داروها با یکدیگر مرتبط هستند. اگر به داروی خاصی حساسیت دارید، ممکن است به داروهای مرتبط با آن نیز حساسیت داشته باشید. اگر به پزشک یا پرستار خود در مورد آلرژی خود بگویید، آنها می توانند از دادن هر گونه دارویی که می تواند باعث ایجاد مشکل شود به شما خودداری کنند.

●یک دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی بپوشید که حساسیت دارویی شما را توضیح دهد.