کروپ یا خروسک چیست ؟ تشخیص و درمان صحیح آن چیست؟

کروپ چیست؟

— «کروپ» اصطلاحی است که پزشکان برای گروهی از عفونت‌ها استفاده می‌کنند که بر نای، راه هوایی اصلی که از طریق آن تنفس می‌کنیم، تأثیر می‌گذارند (شکل 1). کروپ در کودکان 6 ماهه تا 3 ساله شایع است. بعد از 6 سالگی غیر معمول است. کروپ باعث سرفه پارس می شود. در بیشتر کودکان، کروپ خود به خود از بین می رود. اما برخی از کودکان مبتلا به کروپ باید توسط پزشک یا پرستار ویزیت شوند.

کروپ

علائم کروپ چیست؟
— کروپ معمولاً مانند سرماخوردگی معمولی شروع می‌شود. کودکان مبتلا به کروپ با آبریزش بینی و احساس خفگی شروع می کنند. یک یا 2 روز بعد، آنها معمولا:

●سرفه ای شبیه پارس  داشته باشید

● خشن شدن (صدای خود را از دست می دهند یا صدای خش دار دریافت می کنند)

● تب کنید (دمای بیش از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد)

● شروع به تنفس پر سر و صدا و با صدای بلند (به نام “استریدور”)، به خصوص زمانی که آنها فعالیت یا گریه میکنید.

علائم معمولاً در شب بدتر می شوند.

آیا باید فرزندم را نزد پزشک  ببرم؟

— بسیاری از کودکان مبتلا به کروپ نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. اما باید مراقب برخی علائم مهم باشید.

در صورتی که کودک:

● سیانوز یا آبی رنگ یا خیلی کم رنگ می شود

● نفس کشیدن بسیار سخت است

● نمی توانند صحبت کنند یا گریه کنند زیرا نمی توانند هوای کافی دریافت کنند

● خیلی ناراحت است

●بسیار خواب آلود به نظر می رسد یا به نظر نمی رسد به شما پاسخ دهد

اگر هر گونه سوال یا نگرانی در مورد فرزند خود دارید یا اگر:

●سرفه آنها از بین نمی رود

● شروع به آب دهان می کنند یا نمی توانند قورت دهند

● هنگام تنفس، حتی در حالت نشسته یا استراحت، صدایی پر سر و صدا و بلند تولید می کنند.

●پوست و ماهیچه‌های بین دنده‌ها یا زیر قفسه سینه‌شان به نظر می‌رسد که در حال فرورفتن هستند (شکل زیر)

● آنها کمتر از 3 ماه  هستند و تب دارند (درجه حرارت بیش از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد)

●بیشتر از 3 ماه تب دارند (درجه حرارت بیش از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد) بیش از 3 روز

●علائم کروپ بیش از 7 روز باقی می ماند

علایم کروپ شدید

درمان کروپ –

درمان کروپ بستگی به شدت علائم و خطر بدتر شدن سریع دارد؛ کودکان مبتلا به علائم خفیف که هیچ عامل خطر برای کروپ شدید به طور کلی در خانه درمان می شوند، در حالی که یک کودک مبتلا به علائم متوسط تا شدید یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند، باید در بخش اورژانس درمان شوند.

کروپ خفیف –

اکثر کودکان مبتلا به کروپ دارای علائم خفیف هستند و می توانند با موفقیت در خانه درمان شوند. این شامل استفاده از یک مرطوب کننده یا نشستن با کودک در حمام (نه در دوش) پر از بخار تولید شده توسط آب گرم از دوش است. والدین باید در طول درمان بخور با کودک باقی بمانند؛ یک کتاب مورد علاقه یا لالایی ممکن است به کاهش اضطراب کودک کمک کند و از گریه جلوگیری کند، که می تواند مانع بهبودی شود. به دلیل خطر سوختگی باید از رطوبت بخار داغ جلوگیری شود. اگر  استریدور کودک در طول درمان بخور بهبود نیافته باشد، والدین باید به پزشک خود مراجعه کنند

. پیشنهادات دیگر برای درمان خانگی کروپ خفیف عبارتند از:

● اجازه دهید کودک را به نفس هوای سرد در طول شب با باز کردن یک پنجره یا درب.

● تب را می توان با داروهای بدون دارو مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان کرد.

● سرفه می تواند با مایعات گرم و واضح درمان شود تا موکوس را بر روی طناب های صوتی آزاد کند. آب گرم، آب سیب یا لیموناد برای کودکان بزرگتر  از چهار ماه مفید است. بستنی  نیز می تواند داده شود.

● سیگار کشیدن در خانه باید اجتناب شود؛ دود می تواند سرفه کودک را بدتر کند.

● سر کودک را  بالاتر در زاویه 45 درجه  قرار دهید دهید. یک کودک ممکن است در رختخواب با یک بالش اضافی قرار گیرد. بالش ها باید برای شیرخواران  کمتر از 12 ماهگی  با احتبیاط استفاده شوند.

● والدین باید در یک اتاق خود با فرزند خود در طول درمان  کروپ بخوابند تا در صورتی که کودک شروع به تنفس سخت کند، بلافاصله در دسترس خواهد بود.

مراقبت های ظاهری –

والدین باید  اگر در هر زمان، یک کودک ویژگی های بدتر شدن یا کروپ  شدید داشتند مراجعه کنند .

داروها – یک کودک مبتلا به کروپ خفیف که در بخش اورژانس دیده می شود، با  یک دوز داروی گلوکوکورتیکوئیدی، درمان می شود. اغلب  از گلوکوکورتیکوئید های مانند  دگزامتازون و پردنیزولون، که معمولا به صورت خوراکی داده می شود. دگزامتازون همچنین می تواند به عنوان تزریق داخل وریدی (IV) یا عضلانی (IM) داده شود، به ویژه اگر کودک استفراغ شود و قادر به حفظ مایعات باشد. بودزوناید یکی دیگر از داروهای گلوکوکورتیکوئید است که گاهی اوقات استفاده می شود. این توسط استنشاق تجویز می شود. گلوکوکورتیکوئید ها برای کاهش تورم حنجره، معمولا در عرض شش ساعت از دوز اول مفید می باشد . برای یک کودک مبتلا به کروپ خفیف، گلوکوکورتیکوئید ها ممکن است نیاز به مراجعه به  اورژانس را کاهش دهد و می تواند خواب کودک را (با کاهش کار تنفس) بهبود بخشد.

کروپ متوسط تا شدید –

کروپ متوسط تا شدید باید در بخش اورژانس ، ارزیابی شود. کروپ شدید یک بیماری تهدید کننده زندگی است و درمان نباید به هر دلیلی به تأخیر بیفتد. درمان مورد استفاده بستگی به نوع و شدت علائم و نشانه ها دارد، اما ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

● هوای مرطوب یا اکسیژن (اگر اکسیژن ضروری باشد).

● مایعات IV ممکن است مورد نیاز باشد اگر کودک به علت تب یا تنفس سریع خشک شود، هر دو از دست دادن مایعات بدن افزایش می یابد. دشواری تنفس می تواند یک کودک را از نوشیدن جلوگیری کند، که می تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد.

● نظارت بر سطوح اکسیژن، تنفس و ضربان قلب، رنگ پوست (طبیعی در برابر آبی رنگ)، و سطح هيچتي براي اندازه گيري وضعيت کودک و پاسخ به درمان استفاده مي شود. یک کودک که نمیتواند بهبود یابد یا اینکه به آرامی بهبود می یابد، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

● قرار دادن یک لوله تنفس در گلو به ندرت برای کودکان مبتلا به کروپ شدید مورد نیاز است؛ کمتر از 1 درصد کودکان در بخش اورژانس دیده می شود نیاز به لوله گذاری دارد.

دگزامتازون –

دگزامتازون داروهای اغلب مورد استفاده برای درمان انواع انواع کروپ است؛ این یک گلوکوکورتیکوئید است که درمان طولانی مدت و موثر را فراهم می کند. این کار با کاهش تورم حنجره، معمولا ظرف شش ساعت از دوز اول موثر می باشد. این می تواند نیاز به  تکرار مراجعه  اورژانس  را کاهش دهد، زمان صرف شده در بخش اورژانس را کاهش می دهد و دوز داروهای دیگر را کاهش می دهد (به عنوان مثال، اپینفرین). این می تواند به عنوان یک داروی خوراکی  یا به عنوان تزریق IV یا IM (بسته به اینکه درمان برای کودک ساده تر است) داده شود. اکثر کودکان تنها به یک دوز نیاز دارند و عوارض جانبی جدی نادر هستند.

اپینفرین –

اپینفرین، معمولا به عنوان “آدرنالین” نامیده می شود، توسط نبولایزر (یک غبار استنشاقی) به کودکان مبتلا به کروپ متوسط تا شدید داده می شود. همچنین تورم را در راه هوایی کاهش می دهد و شروع به کار سریع تر از دگزامتازون می کند. این کار برای یک دوره کوتاه مدت (دو ساعت یا کمتر) کار می کند و ممکن است هر 15 تا 20 دقیقه برای علائم شدید داده شود. پس از دو ساعت پس از دو ساعت ممکن است پس از یک پاسخ اولیه پس از دو ساعت مورد نیاز باشد. هنگامی که چنین علائم “بازپرداخت” رخ می دهد، معمولا در عرض دو تا چهار ساعت پس از درمان است. عوارض جانبی اپینفرین شامل ضربان قلب سریع است. عوارض جانبی جدی نادر است. کودکان مبتلا به اپی نفرین باید به مدت سه تا چهار ساعت پس از آخرین دوز تحت نظارت قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که علائم انسداد راه هوایی باز نمی گردد. سایر درمان ها – درمان های دیگر، مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای سرفه، ضدعفونی کننده ها و آرام بخش، به طور معمول برای کودکان مبتلا به کروپ توصیه نمی شود. آنتی بیوتیک ها ویروس ها را درمان نمی کنند، که اغلب موارد کروپ را ایجاد می کنند. داروهای سرفه و ضدعفونی کننده ها اثبات نشده اند و آرام بخش ها می توانند علائم اکسیژن خون کم و تنفس دشواری را ماسک کنند.

عوارض کروپ –

عوارض کروپ غیر معمول است. علائم کروپ در اکثر کودکان در عرض دو روز حل می شود، اما می تواند تا یک هفته ادامه یابد. کمتر از 5 درصد از کودکان مبتلا به کروپ نیاز به بستری شدن دارند.

پیشگیری از کروپ –

متأسفانه، هیچ راهی برای جلوگیری از کروپ وجود ندارد. هیچ واکسن علیه بسیاری از ویروس ها وجود ندارد که بتواند سبپ شود. اقدامات بهداشتی ساده می تواند به جلوگیری از عفونت با ویروس هایی که می توانند به کرو پمنجر شوند کمک می کند. این اقدامات عبارتند از:

● دست شستشوی مکرر با صابون و آب دست باید به صورت ایده آل با آب و صابون ساده یا ضد میکروبی مرطوب باشد و به مدت 15 تا 30 ثانیه با هم مالش شود. توجه ویژه باید به ناخن ها، بین انگشتان دست و مچ دست پرداخت شود. دست ها باید به طور کامل شستشو داده شوند و با یک حوله تک استفاده خشک شوند.

● استفاده از دست های مبتنی بر الکل بر اساس الکل – این یک جایگزین خوب برای ضدعفونی کردن دست ها است اگر یک سینک در دسترس نباشد. دست های دست باید بر روی کل سطح دست ها، انگشتان دست، و مچ دست تا خشک شدن و ممکن است چندین بار استفاده شود. دست های دست به عنوان یک مایع یا در اندازه های کوچک و قابل حمل قابل حمل هستند که آسان برای حمل در جیب یا کیف دستی آسان است. هنگامی که یک سینک در دسترس است، دست های قابل توجهی از دست ها باید با صابون و آب شسته شود.

● در صورت امکان، از تماس نزدیک با بزرگسالان دیگر و کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی جلوگیری کنید – این ممکن است دشوار باشد، به ویژه هنگامی که در عموم مردم، اما والدین می توانند سعی کنند تماس مستقیم را محدود کنند. علاوه بر این، نوزادان یا کودکان که بیمار هستند نباید به مدرسه یا مدرسه ارسال شوند، زیرا این امر می تواند به طور بالقوه باعث شود که دیگران به بیمار شوند.

● واکسیناسیون سالانه برای ویروس آنفلوآنزا برای افرادی که بیش از شش ماه هستند توصیه می شود – واکسن های آنفولانزا معمولا در ماه های پاییز و زمستان داده می شود