تست تنفسی پیک فلومتری چیست ؟

نحوه استفاده از پیک فلومتر

نمای کلی پیک فلومتر

– مدیریت آسم به توانایی بیمار برای نظارت منظم بر آسم بستگی دارد. خود نظارتی شامل ارزیابی فراوانی و شدت علائم (مانند خس خس سینه و تنگی نفس) و اندازه گیری عملکرد ریه با پیک فلومتر است.

پیک فلومتر پیک جریان بازدمی شما (PEFR) را اندازه گیری می کند، عددی که با میزان باز بودن راه های هوایی ریه ارتباط دارد. با بدتر شدن آسم و باریک شدن راه های هوایی، PEFR کاهش می یابد. نظارت می تواند به شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا مناسب ترین برنامه درمان آسم را تعیین کنید.

توصیه های نظارت بر آسم

— متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به آسم پایدار متوسط ​​تا شدید، یا مبتلایان به حملات آسم، یک پیک فلومتر در خانه داشته باشند و بدانند چگونه از آن استفاده کنند [1]. پیک فلومتر کوچک، ارزان و برای اکثر بیماران آسان است.

برنامه ملی آموزش و پیشگیری از آسم (NAEPP) توصیه می کند که بیماران از یک پیک فلومتر برای موارد زیر استفاده کنند:

●به طور منظم عملکرد ریه و پاسخ به درمان را در کوتاه مدت و بلندمدت کنترل کنید

●شدت حمله آسم را تعیین کنید

●پاسخ به درمان را در طول حمله ارزیابی کنید

می‌توانید از دفترچه خاطرات آسم برای ثبت قرائت‌های روزانه پیک فلومتر، قرار گرفتن در معرض محرک‌های احتمالی آسم، استفاده از داروهای آسم و علائم آسم (فرم 1) استفاده کنید. این می تواند به نشان دادن رابطه علت و معلولی بین قرار گرفتن در معرض محرک ها و کاهش جریان اوج کمک کند. برای تصمیم گیری در مورد درمان آسم می توانید دفترچه خاطرات آسم را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مرور کنید.

قرائت اوج فلومتر می تواند به عنوان بخشی از برنامه اقدام آسم شما، همراه با علائم، برای شناسایی بدتر شدن آسم و نیاز به درمان اضافی مورد استفاده قرار گیرد (فرم 2). یکی دیگر از فرم های برنامه اقدام آسم در موسسه ملی قلب و ریه و خون موجود است. می توانید اهداف اوج جریان و توصیه های درمانی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

نحوه استفاده از پیک فلومتر

– نظارت بر اوج جریان باید به طور منظم انجام شود، حتی زمانی که علائم آسم وجود ندارد. همچنین در صورت بروز علائم سرفه، خس خس سینه یا تنگی نفس، حداکثر جریان باید بررسی شود. شما باید نحوه استفاده از پیک دبی سنج را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای تأیید دقیق بودن تکنیک خود نشان دهید.

مارک های مختلف پیک فلومتر دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. با این حال، این دستورالعمل های کلی را می توان با پیک دبی سنج یک فرد تطبیق داد.

گرفتن بهترین خواندن

— برای اطمینان از ثبت مقدار دقیق دبی سنج، چندین مرحله مهم است:

●پیک دبی سنج باید صفر یا کمترین مقدار خود را در صورت عدم استفاده نشان دهد.

●از پیک فلومتر در حالت صاف ایستاده استفاده کنید.

●تا حد امکان نفس عمیق بکشید.

●پیک فلومتر را در دهان قرار دهید، زبان را زیر دهانی قرار دهید.

●لب ها را در اطراف قطعه دهانی محکم ببندید.

● منفجر کردن به سختی و سریع که ممکن است. هنگام دمیدن سر را به جلو پرتاب نکنید.

●چند نفس عادی نفس بکشید و سپس این عمل را دو بار دیگر تکرار کنید. بالاترین عدد بدست آمده را بنویسید. اعداد را میانگین نگیرید.

مهم: اگر زبان شما قسمتی از دهانه را مسدود کرده است یا در طول آزمایش سرفه می کنید یا تف می دهید، آزمایش را تکرار کنید. بیشتر پیک دبی سنج ها باید به صورت دوره ای تمیز شوند. دستورالعمل های تمیز کردن باید هنگام خرید دستگاه در دسترس باشد.

ایجاد یک اندازه گیری پایه

– بر خلاف اندازه‌گیری فشار خون یا آزمایش کلسترول، هیچ اندازه‌گیری اوج جریان وجود ندارد که برای همه طبیعی باشد. به همین دلیل، مهم است که تعیین کنید چه مقدار پیک جریان برای شما طبیعی است.

برای تعیین اندازه گیری اوج جریان طبیعی خود، باید اوج جریان خود را زمانی که علائم آسم ندارید اندازه گیری کنید. سه اندازه گیری را با همان پیک دبی سنج دو تا چهار بار در روز به مدت دو تا سه هفته انجام دهید.

باید به بالاترین اندازه گیری جریان پیک به دست آمده توجه داشته باشید. این “بهترین شخصی” است. این عدد برای تعیین اینکه آیا اندازه‌گیری‌های پیک جریان در آینده نرمال هستند یا کم استفاده می‌شود، و همچنین برای ایجاد یک محدوده نرمال (بین 80 تا 100 درصد اندازه‌گیری بهترین پیک جریان شخصی) استفاده می‌شود.

خوانش زیر محدوده طبیعی نشانه باریک شدن راه هوایی در ریه ها است. اندازه گیری جریان کم جریان می تواند قبل از بروز علائم آسم مانند خس خس سینه یا تنگی نفس رخ دهد.

برای محاسبه رشد (در کودکان) یا تغییرات در بیماری (هم در کودکان و هم در بزرگسالان) یک بار در سال مقدار بهترین حداکثر جریان شخصی خود را دوباره اندازه گیری کنید. به‌علاوه، اندازه‌گیری‌های اوج جریان خانگی را با قرائت‌هایی که با تجهیزات در مطب ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی گرفته‌شده، تأیید کنید، زیرا این تجهیزات حساس‌تر هستند. برای مدیریت طولانی مدت، اکثر پزشکان آزمایش حداکثر جریان خون را یک بار در روز، معمولاً در صبح توصیه می کنند.

مراقبت های اورژانسی آسم

— اگر با وجود درمان بهبود نیافته یا بدتر نشدید، به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز دارید. حملات شدید آسم اگر به موقع درمان نشود می تواند کشنده باشد. در اکثر مناطق ایالات متحده، می توانید برای کمک های پزشکی اضطراری با 911 تماس بگیرید. سعی نکنید به تنهایی به بیمارستان یا مطب پزشک بروید.