درمان بیماری کبدچرب چیست ؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

مقدمه

– بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک وضعیت پزشکی است که با ایجاد چربی (نفوذ چربی) در کبد مشخص می شود .

دو نوع ازکبدچرب  وجود دارد:

● کبد چرب غیر الکلی ، شرایط به طور کلی خوش خیم که در آن نفوذ چربی وجود دارد، اما هیچ التهاب کبدی وجود ندارد

● استاتوهپاتیت  غیر الکل ، که در آن نفوذ چربی وجود دارد همراه با التهاب کبد

سو مصرف الکل و سایر شرایط نیز می تواند منجر به مشکلات کبدی شود.

برای تشخیص هر دو نوع NAFLD، یک فرد نباید سابقه مصرف الکل سنگین یا یک مشکل دیگر را داشته باشد که ممکن است باعث ایجاد شرایط کبدی (مانند هپاتیت C) شود.

کبد چرب غیر الکلی

– کبد چرب غیر الکلی (NAFL) یک وضعیت به طور کلی خوش خیم است که در ایالات متحده و اروپای غربی به طور فزاینده ای رایج شده است، زیرا افزایش وزن و چاقی بیشتر شده اند. در حال حاضر شایع ترین علت اختلال کبدی در ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی صنعتی است. کبد به طور معمول عمل می کند و هیچ نشانه ای وجود ندارد. اغلب زمانی یافت می شود که یک فرد سونوگرافی شکم به دلایل دیگر (مانند یک سونوگرافی انجام شده برای جستجوی سنگ های صفراوی) انجام می دهد . اگر شما دارای اضافه وزن یا چاقی هستید، با از دست دادن وزن می توانید مقدار چربی را در کبد خود کاهش دهید. به غیر از این، هیچ درمان برایکبد چرب وجود ندارد، اگر چه شما باید در برابر هپاتیت A و B واکسینه شود (که می تواند به کبد شما آسیب برساند)  بسیاری از بیماران مبتلا به کبد چرب  هرگز التهاب کبدی ایجاد نمی کنند، اگر چه برخی التهاب میشود

کبد چرب استاتوهپاتیت  غیر الکلی

کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی شرایطی است که باعث التهاب وانفیلتراسیون  بافت چربی و اسکار در کبد می شود. اگر چه یک وضعیت مشابه در افرادی که از الکل سوء استفاده می کنند، رخ می دهد، اما اغلب در کسانی که کمی به الکل نوشیدن می کنند، رخ می دهد. علت دقیق  ناشناخته است. با این حال، بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های پزشکی خاص مانند دیابت، چاقی و مقاومت به انسولین دیده می شود . این ترکیبی از اختلالات است که  اغلب به نام “سندرم متابولیک” نامیده می شود.

روشن نیست که تعداد افراد مبتلا به استیوهپاتیت غیر الکلی هستند زیرا هیچ علامتی را ایجاد نمی کند. با این حال، کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی در حدود 3 تا 5 درصد از افراد در ایالات متحده تشخیص داده شده است . اکثر مردم بین سنین 40 تا 60 ساله هستند، هرچند این وضعیت نیز می تواند در کودکان بالای 10 سال رخ دهد.کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی بیشتر در زنان دیده می شود تا مردان.

درمان کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی بر کنترل برخی از شرایط پزشکی مرتبط با آن (مانند دیابت و چاقی) و نظارت بر پیشرفت  بیماری تمرکز دارد. برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که نوشیدنی قهوه را دارند، خطر ابتلا به التهاب  کبدی را کاهش می دهند و برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که مصرف قهوه متوسط ممکن است سودمند باشد. همانطور که با بیماری کبد چرب غیر الکلی، افراد مبتلا بهکبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی باید در برابر هپاتیت A و B واکسینه شوند، اگر آنها قبلا ایمنی ندارند.

شرایط مرتبط با استاتوهپاتیت غیر الکلی (التهاب کبدی )

– اگر چه علت کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی ناشناخته است، اغلب در افراد با یکی از بیشتر از شرایط زیر دیده می شود

. ● چاقی – بیش از 70 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی چاق هستند.

دیابت – تا 75 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی دارای دیابت نوع 2 هستند. به طور معمول، قندبا کمک هورمون به نام انسولین  ، که در پانکراس ساخته شده است وارد سلول ها می شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2،، پانکراس قادر به تولید انسولین کافی نیست که سبب ایجاد قند  بالا در خون می شود

هیپرلیپیدمی – حدود 20 تا 80 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی دارای هیپرلیپیدمی (سطوح بالای تریگلیسیرید  خون بالا و / یا سطح کلسترول خون بالا) هستند.

. ● مقاومت به انسولین – مقاومت به انسولین به یک حالت  اشاره دارد که در آن بدن به طور کافی به انسولین پاسخ نمی دهد، اما فرد هنوز دیابت نوع 2 را ندارد. مقاومت به انسولین اغلب در افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی که چاق هستند رخ می دهد؛ این گروه از علائم به عنوان سندرم متابولیک شناخته شده است و اغلب در افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلیدیده می شود.

داروها و سموم – داروهای متعددی که برای درمان سایر شرایط پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، ، از جمله آمیودارون (نام تجاری: Corderone، Pacerone)، تاموکسیفن  (نام های مارک: Nolvadex، Tamone)، Perhexiline Maleate (نام تجاری: Pexhid)، استروئیدها (به عنوان مثال، پردنیزون، هیدروکورتیزون) و استروژن های مصنوعی. برخی از آفت کش ها نیز به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی مرتبط شده اند.

علائم کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی

– اکثر افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی علائم ندارند. به ندرت ،کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی (پس از آزمایش) در افراد مبتلا به خستگی یافت می شود، احساس عمومی ناخوشایند و ناراحتی مبهم در شکم سمت راست ، هرچند مشخص نیست که آیا این علائم مربوط به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی است.

تشخیص کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی

کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی اغلب پس از آزمایش خون معمولی کشف می شود. تست های اضافی کمک می کند تا حضور کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی را تایید کند و سایر انواع بیماری های کبدی را رد کند. تست های تصویربرداری (مانند سونوگرافی، سی تی اسکن، یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی [MRI] ممکن است تجمع چربی را در کبد نشان دهند، اما نمی توانند از علل دیگر بیماری های کبدی که ظاهر مشابهی دارند، تمایز قائل شوند. بیوپسی کبدی ممکن است لازم باشد تا کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی از سایر علل بیماری کبدی تأیید کند.

تست های عملکرد کبد

– آزمایش های خون برای اندازه گیری سطح عملکرد کبد انجام شود  این سطوح می تواند به تشخیص کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی کمک کند و از هپاتیت الکلی تمایز شود. سطوح دو آنزیم های کبدی، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT) در حدود 90 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی افزایش یافته است.

سایر آزمایشات خون

– آزمایش های اضافی خون برای جلوگیری از علل دیگر بیماری های کبدی مفید است. این معمولا شامل آزمایشات هپاتیت ویروسی (هپاتیت A، B یا C) شامل آزمایشات برای علل کمتر شایع بیماری کبد می باشد.

بیوپسی کبد و فیبروزاسکن

– اگر چه آزمایش های دیگر ممکن است پیشنهاد کنند تشخیص کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی، گاهی اوقات بیوپسی کبدی مورد نیاز است تا آن را تایید کند. ممکن است بیوپسی کبدی ممکن است مورد نیاز باشد، اگر سایر علل بیماری کبد را نمی توان با آزمایش های استاندارد خون و تصویربرداری رد کرد. بیوپسی کبدی همچنین می تواند به تعیین شدت التهاب کمک کند، تشخیص آلتهاب  های کبدی (به نام “فیبروز” یا در موارد شدید، “سیروز”) را تشخیص دهد و ممکن است سرنخ هایی درباره دوره آینده شرایط ایجاد کند. این روش شامل جمع آوری یک نمونه کوچک از بافت کبدی است که به آزمایشگاه برای آزمایش میکروسکوپی و آزمایش بیوشیمیایی ارسال می شود.

. فیبروز اسکن  یک آزمایش غیر تهاجمی است که از سونوگرافی استفاده می کند تا تعیین کند که چقدر کبد  “سفت”  است. پس از آن این  تعیین سفتی می تواند برای تخمین شدت  التهاب  کبد و تعیین اینکه آیا سیروز ایجاد شده  است استفاده شود. فیبروزاسکن  در صورت موجود بودن،  جایگزین بیوپسی کبدی برای تشخیص التهاب کبدی است.

درمان استاتوآپاتیت غیر الکلی

هیچ درمان برایکبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی وجود ندارد. درمان با هدف کنترل شرایطی که با کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی مانند چاقی، دیابت و هیپرلیپیدمی مرتبط است، کنترل می شود. چندین درمان تجربی با داروهایی که مقاومت به انسولین را درمان می کنند مورد بررسی قرار می گیرند.

کاهش وزن

– از دست دادن وزن می تواند به کاهش سطح آنزیم های کبدی و انسولین کمک کند و می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. از دست دادن وزن باید تدریجی باشد (به عنوان مثال 1 تا 0.5 کیلو گرم در هفته) از آنجا که کاهش وزن سریع با بدتر شدن بیماری کبد همراه است. یک متخصص تغذیه می تواند طرح کاهش وزن فردی را فراهم کند.

درمان مقاومت به انسولین

– داروهای متعددی برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین در دسترس هستند و در بیماران مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی مورد مطالعه قرار می گیرند. نقش آنها هنوز ثابت نشده است. اطلاعات بیشتر در مورد درمان برای مقاومت به انسولین در یک بررسی جداگانه در دسترس است.

ویتامین E

– برای افرادی که دارای اشکال شدیدکبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی نیستند، همچنین دارای دیابت یا بیماری های قلبی نیستند، گاهی توصیه می کنند مکمل ها از ویتامین E استفاده کنند . برخی از شواهد وجود دارد که ویتامین E ممکن است برخی از آسیب های کبدی را که به عنوان بخشی از کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی رخ می دهد، کاهش می دهد، اما شواهد ضعیف است و شواهدی وجود دارد که دوزهای بالا از مکمل های ویتامین E افزایش خطر مرگ را افزایش می دهند. ویتامین E را مصرف نکنید  انجام ندهید مگر اینکه پزشک شما  آن را توصیه کند.

اجتناب از الکل

– افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی باید از نوشیدن الکل اجتناب کنند، زیرا می تواند بیماری کبدی را بدتر کند.

پیش آگهی کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی

معمولا یک بیماری مزمن و تا اخر  عمر وجود دارد . پیش بینی پیشرفت کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی در یک فرد دشوار است. چند عامل در پیش بینی دوره این شرایط مفید بوده است، اگر چه ویژگی های بیوپسی کبدی می تواند مفید باشد.

خبر خوب  بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی کبد  در صورت درمان و مراقبتهای گفته شده به سوی مشکلات جدی کبد  پیشرفت نمیکند .

با این حال، در بعضی از مردم، کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی در طول زمان بدتر می شود.

جدی ترین عوارض کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی، سیروز است، که زمانی است که کبد به شدت آسیب می زند. همیشه سیروز علائم  ایجاد نمی کند، اما زمانی که علائم رخ می دهد، آنها می توانند شامل تورم در پاها، مشکل تنفس یا خستگی باشند. افراد مسن با دیابت ممکن است در معرض خطر ابتلا به سیروز باشند.

افراد مبتلا به کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی اغلب سندرم متابولیک (مقاومت به انسولین، چاقی و هیپرلیپیدمی) را دارند . سندرم متابولیک شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد. خبر خوب این است که درمان های کبد چرب استاتوهپاتیت غیر الکلی (به ویژه کاهش وزن) نیز به درمان مشکلات دیگری  که بخشی از سندرم متابولیک هستند مانند بیماری قلبی  ، کمک می کند.