آنچه باید درباره درماتیت سبورئیک بدانیم

درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی است که باعث التهاب، لکه های پوسته پوسته یا پوسته پوسته و گاهی اوقات خارش می شود. معمولاً نواحی دارای غدد چربی زیادی را تحت تأثیر قرار می دهد. اینها شامل پوست سر، صورت، قسمت بالایی سینه و پشت است. شوره سر یک نوع خفیف درماتیت سبورئیک است.
درماتیت سبورئیک در نوزادان شایع است. به آن “کلاه گهواره” می گویند . کلاه گهواره می تواند باعث التهاب و پوسته های زرد چرب روی سر شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ملتهب و پوسته‌های چرب روی صورت، ناحیه پوشک یا سایر نواحی شود .
کلاه گهواره ای

علائم درماتیت سبورئیک چیست؟

در بزرگسالان، علائم رایج عبارتند از:
●التهاب که می تواند در افراد با پوست روشن قرمز و در افراد با پوست تیره به رنگ قهوه ای تیره یا بنفش ظاهر شود
●لکه های پوسته پوسته روی پوست که می توانند چرب یا چرب به نظر برسند
● پوسته ها یا پوسته های سفید روی سر یا موها – این شایع ترین علامت شوره سر است.
●خارش خفیف
●مواد پوسته دار و زرد رنگ روی مژه ها و التهاب پلک
استرس می تواند درماتیت سبورئیک را بدتر کند. اغلب در زمستان که هوا سرد و خشک است بدتر می شود. در تابستان می تواند بهتر شود.

آیا آزمایشی برای درماتیت سبورئیک وجود دارد؟

خیر. آزمایش خاصی برای درماتیت سبورئیک وجود ندارد. یک پزشک معمولاً با انجام معاینه و پرسیدن سؤال می‌تواند تشخیص دهد که آیا کسی به آن مبتلا شده است.
اگر پزشک شما مطمئن نیست که به درماتیت سبورئیک مبتلا هستید، ممکن است بیوپسی پوست انجام دهد. در این آزمایش، پزشک نمونه کوچکی از پوست ناحیه آسیب دیده را می گیرد. پزشک دیگری به نمونه زیر میکروسکوپ نگاه می کند تا ببیند آیا درماتیت سبورئیک است یا خیر.

درماتیت سبورئیک چگونه درمان می شود؟

درمان‌ها عبارتند از:
●کرم ها و پمادهای پوستی – اینها می توانند به توقف خارش و التهاب کمک کنند. آنها ممکن است حاوی داروهایی باشند که قارچ ها (به نام “داروهای ضد قارچ”)، استروئیدها یا سایر داروها را از بین می برند.
●شامپوهایی با داروی ضد قارچ یا استروئیدی
کلاهک گهواره معمولاً خود به خود از بین می رود. این ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. اگر سوالی دارید، از پزشک کودک خود بپرسید.

آیا کاری وجود دارد که بتوانم به تنهایی انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟

آره. بسته به نوع درماتیت سبورئیک، درمان های مختلفی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. آنها عبارتند از:
●استفاده از شامپوی ضد شوره بدون نسخه (نام های تجاری نمونه: Selsun، Head and Shoulders). هر روز از آن استفاده کنید تا زمانی که شوره سر کمتری مشاهده کنید. پس از آن، یک روز در میان یا دو بار در هفته از آن استفاده کنید. بگذارید 5 یا 10 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را آبکشی کنید، مطمئن شوید که تمام شامپو را خارج کرده اید. اگر بعد از 4 تا 6 هفته شوره سرتان خوب نشد، شامپوی ضد شوره دیگری را امتحان کنید. اگر علائم شما بدتر شد، به پزشک یا پرستار خود مراجعه کنید.
●استفاده از کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه (نام های تجاری نمونه: Ala-Cort، Cortaid) برای کمک به توقف التهاب و خارش در صورت یا بدن شما. 1 یا 2 بار در روز از آن استفاده کنید تا زمانی که علائم شما بهبود یابد. اگر بعد از 2 هفته بهتر نشدند، به پزشک یا پرستار مراجعه کنید.
اگر کودک شما کلاه گهواره دارد، می توانید امتحان کنید:
●شستشوی ناحیه با شامپو بچه و استفاده از مسواک نرم یا شانه دندانه نازک برای از بین بردن پوسته پوسته شدن پوست.
●برای شل شدن پوست پوسته پوسته، مقدار کمی روغن (مانند وازلین، روغن نباتی، روغن معدنی یا روغن بچه) روی سر او بمالید. در صورت نیاز می توانید این را یک شبه روی پوست بگذارید. در مرحله بعد، پوست سر کودک را با یک برس نرم به آرامی مسواک بزنید تا پوسته ها از بین بروند. سپس محل را با شامپو بچه معمولی (غیر دارویی) بشویید.
اگر پس از امتحان کردن این موارد، کودک شما همچنان کلاه گهواره دارد، با پزشک او صحبت کنید.