آنفولانزا چیست و چگونه درمان می شود ؟

مقدمه

آنفولانزا یک بیماری بسیار مسری است که می تواند در کودکان یا بزرگسالان هر سنی رخ دهد. این اغلب در ماه های پاییز و زمستان رخ می دهد، زیرا مردم زمان بیشتری را در تماس نزدیک با یکدیگر صرف می کنند. آنفولانزا به راحتی از فرد به فرد به وسیله سرفه، عطسه و یا دست زدن به سطوح پخش می شود. هر سال، بیماران با عوارض آنفولانزا  بیش از 200،000 نفر در ایالات متحده در بیمارستان بستری می شود. بیماری جدی در بزرگسالان بسیار جوان، مسن تر، زنان باردار و افرادی که مشکلات بهداشتی خاصی نظیر آسم یا سایر اشکال بیماری ریه دارند، بیشتر احتمال دارد. چندین شیوع آنفلوآنزا  وجود دارد که منجر به مرگ بسیاری از مردم در سراسر جهان شد.
غلایم

علائم آنفلوآنزا

معمولا شامل: تب (دما بالاتر از 100 درجه فارنهایت [37.8 درجه سانتیگراد]) ● سردرد و درد عضلانی ● خستگی ● خشکی  گلو ممکن است افراد مبتلا بهآنفلوآنزای معمولی را داشته باشند که معمولا دو تا پنج روز تب وجود دارد. این متفاوت از تب است که ناشی از سایر ویروس های تنفسی فوقانی است که معمولا پس از 24 تا 48 ساعت حل می شود. علائم آنفلوانزای آن معمولا بیش از دو تا پنج روز بهبود می یابند بیماری ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. ضعف و خستگی ممکن است برای چند هفته ادامه یابد

عوارض آنفولانزا – عوارض آنفولانزا در برخی افراد رخ می دهد. پنومونی شایع ترین عارضه است. ذات الریه یک عفونت جدی ریه است و بیشتر در کودکان خردسال، افراد بالای 65 سال، افرادی که در مراکز مراقبت طولانی مدت زندگی می کنند (خانه سالمندان) و افرادی که دارای بیماری های دیگری مانند دیابت یا بیماری های موثر هستند رخ می دهد. قلب یا ریه ها پنومونی همچنین در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افرادی که پیوند انجام داده اند، شایع تر است. تشخیص آنفولانزا – آنفولانزا معمولاً بر اساس علائم (تب، سرفه و دردهای عضلانی) تشخیص داده می شود. آزمایش آزمایشگاهی برای آنفولانزا در موارد خاصی انجام می‌شود، مانند شیوع آنفولانزای جدید در یک جامعه و در بیمارانی که در معرض افزایش خطر عوارض هستند.

درمان آنفولانزا

چه زمانی باید به دنبال کمک بود – اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا در عرض یک تا دو هفته بدون درمان بهبود می یابند. با این حال، عوارض جدی آنفولانزا ممکن است رخ دهد. فوراً با پزشک خود تماس بگیرید اگر:
احساس تنگی نفس یا مشکل تنفسی دارید
●درد یا فشار در قفسه سینه یا معده دارید
علائم کم آبی بدن مانند سرگیجه هنگام ایستادن یا عدم دفع ادرار دارید
●احساس  گیجی می کنید
●نمی توانید استفراغ را متوقف کنید یا مایعات کافی بنوشید
در کودکان، اگر کودک هر یک از موارد فوق را دارد یا اگر کودک:
●رنگ پوست آبی یا ارغوانی دارد
●آنقدر تحریک پذیر است که نمی خواهد در آغوش گرفته شود
● هنگام گریه کردن (در نوزادان) اشک ندارد
● تب  دارد
● خواب آلود است

چندین گروه از افراد در معرض خطر عوارض آنفولانزا هستند. اینها شامل زنان باردار، کودکان خردسال (کمتر از 5 سال و به خصوص کمتر از 2 سال)، افراد بالای 65 سال و افراد مبتلا به بیماری های خاصی مانند بیماری مزمن ریوی (مانند آسم)، بیماری قلبی، دیابت، شرایط سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند عفونت یا پیوند ویروس نقص ایمنی انسانی [HIV]) و برخی بیماری های دیگر.

علائم را درمان کنید

– درمان علائم آنفولانزا می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید اما آنفولانزا را سریعتر از بین نمی برد.
●استراحت، آنفولانزا به طور کامل برطرف شده است، به خصوص اگر بیماری شدید بوده باشد.
مایعات – به اندازه کافی مایعات بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. یک راه برای قضاوت در مورد اینکه آیا به اندازه کافی الکل می نوشید این است که به رنگ ادرار خود نگاه کنید. به طور معمول، ادرار باید زرد روشن تا تقریباً بی رنگ باشد. اگر به اندازه کافی نوشیدنی می نوشید، باید هر سه تا پنج ساعت یکبار ادرار کنید.
استامینوفن  می تواند تب، سردرد و دردهای عضلانی را تسکین دهد. آسپرین و داروهایی که شامل آسپرین هستند برای کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود زیرا آسپرین می تواند منجر به بیماری جدی به نام سندرم ری شود.
داروهای سرفه معمولا مفید نیستند. سرفه معمولا بدون درمان برطرف می شود. ما برای کودکان زیر 6 سال داروهای سرفه یا سرماخوردگی را توصیه نمی کنیم.
درمان ضد ویروسی – داروهای ضد ویروسی را می توان برای درمان یا پیشگیری از آنفولانزا استفاده کرد. هنگامی که این دارو به عنوان درمان استفاده می شود، علائم آنفولانزا را از بین نمی برد، اگرچه می تواند شدت و طول مدت علائم را حدود یک روز کاهش دهد. همه افراد مبتلا به آنفولانزا به داروی ضد ویروسی نیاز ندارند، اما برخی از افراد به آن نیاز دارند. تصمیم بر اساس عوامل متعددی است. اگر به شدت بیمار هستید و/یا عوامل خطر برای ایجاد عوارض آنفولانزا دارید، به یک عامل ضد ویروسی نیاز دارید. افرادی که فقط بیماری خفیف دارند و هیچ فاکتور خطری برای عوارض ندارند، معمولاً در صورت داشتن علائم به مدت 48 ساعت یا کمتر، با داروی ضد ویروسی درمان می شوند، اما اگر بیش از 48 ساعت علائم داشته باشند، درمان نمی شوند.
داروهای ضد ویروسی که برای درمان آنفولانزا استفاده می‌شوند عبارتند از: اوسلتامیویر (نام تجاری: تامیفلو)، زانامیویر (نام تجاری: Relenza)، پرامیویر (نام تجاری: Rapivab) و بالوکساویر (نام تجاری: Xofluza). درمان ضد ویروسی برای آنفولانزای فصلی زمانی مؤثر است که در 48 ساعت اول علائم آنفولانزا مصرف شود.
بهترین داروی ضد ویروسی به نوع ویروس آنفولانزا، در صورت مقاوم بودن ویروس و برخی عوامل فردی بستگی دارد.

اثرات جانبی – زانامیویر و اسلتامیویر می توانند عوارض جانبی خفیفی از جمله تهوع و استفراغ ایجاد کنند. زانامیویر استنشاقی می تواند در برخی موارد باعث مشکل در تنفس شود. اسهال شایع ترین عارضه جانبی پرامیویر و بالوکساویر است. اکثر افراد می توانند دارو را با وجود عوارض جانبی ادامه دهند.

آنتی بیوتیک ها – آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا مفید نیستند. آنتی بیوتیک ها فقط باید در صورت وجود عوارض باکتریایی آنفولانزا مانند ذات الریه باکتریایی، عفونت گوش یا سینوزیت استفاده شوند. آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و منجر به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی شوند.
درمان های مکمل و جایگزین – طیف گسترده ای از درمان های گیاهی، هومیوپاتی و سایر درمان های مکمل و جایگزین وجود دارد که برای آنفولانزا به بازار عرضه می شود. متأسفانه، مطالعات کمی طراحی شده برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی آنها وجود دارد.
انفولانزا