آنافیلاکسی چیست؟

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی چیست؟

– آنافیلاکسی اصطلاحی است که پزشکان برای توصیف یک واکنش آلرژیک جدی استفاده می‌کنند. ممکن است خیلی سریع اتفاق بیفتد و باعث مرگ شود. آنافیلاکسی ممکن است پس از یک فرد اتفاق بیفتد:

●غذایی می خورد که به آن حساسیت دارند

●دارویی مصرف می کند که به آن حساسیت دارند

● توسط حشره ای که به آن حساسیت دارند نیش زده شود

●اگر به لاتکس حساسیت داشته باشند، چیزهایی را که از لاتکس ساخته شده است، لمس می کند

سایر محرک ها نیز می توانند باعث آنافیلاکسی شوند.

ممکن است بدانید که به چیزی حساسیت دارید یا خیر. اما شما همچنین می توانید آنافیلاکسی داشته باشید حتی اگر ندانید آلرژی دارید.

علائم آنافیلاکسی چیست؟

– آنافیلاکسی می‌تواند یک یا چند قسمت از بدن را درگیر کند. شایع ترین علائم عبارتند از:

●کهیر – تکه های برجسته و قرمز پوست که بسیار خارش دارند (تصویر 1)

●آنژیوادم – وضعیتی که باعث پف کردگی معمولاً صورت، پلک ها، گوش ها، دهان، دست ها یا پاها می شود.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

●قرمزی یا خارش پوست (بدون کهیر)

●تورم یا خارش چشم

●آبریزش بینی یا تورم زبان

●مشکل در تنفس، خس خس سینه یا تغییر در صدای شما

●بیرون انداختن یا داشتن اسهال

●احساس سرگیجه یا غش کردن

با آنافیلاکسی، می توانید خیلی سریع بیمار شوید. علائم شما نیز می تواند تغییر کند. ممکن است ابتدا کهیر روی پوست خود داشته باشید. به زودی پس از آن، ممکن است دچار استفراغ یا مشکل تنفسی شوید. هر بار که آنافیلاکسی دارید، می توانید علائم مختلفی داشته باشید. علائم نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علائمی که در آنافیلاکسی دارید می تواند بدتر شود اگر:

●آسم داشته باشید

●مشکلات سلامتی دیگری مانند بیماری ریوی یا قلبی داشته باشید

آنافیلاکسی چگونه درمان می شود؟

— درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش سریع علائم آنافیلاکسی کمک کنند. بهترین درمان دارویی به نام «اپی نفرین» است. اپی نفرین به صورت تزریقی می آید. خدمه آمبولانس و پزشکان می توانند آن را بدهند.

افرادی که قبلا آنافیلاکسی داشته اند، اغلب برای دستگاهی به نام “خود تزریق کننده” (به عنوان مثال، EpiPen) نسخه می گیرند. این دستگاه یک شات اپی نفرین دارد که می توانید به خودتان تزریق کنید. اگر اتوانژکتور دارید، باید آن را همیشه همراه خود داشته باشید. هر زمان که فکر می کنید دچار آنافیلاکسی هستید فوراً از آن استفاده کنید. پس از استفاده از اتوانژکتور، با آمبولانس تماس بگیرید (در ایالات متحده و کانادا، 9-1-1 را شماره گیری کنید). به این دلیل که علائم ممکن است عود کنند و ممکن است نیاز به درمان بیشتری در بیمارستان داشته باشید. یک پزشک یا پرستار نیز شما را تحت نظر خواهد داشت تا مطمئن شود که علائم شما عود نمی کند.

آیا باید به پزشک  مراجعه کنم؟

– آره. اگر فکر می کنید دچار آنافیلاکسی هستید، سریع عمل کنید! اگر یک تزریق خودکار اپی نفرین دارید، فوراً از آن استفاده کنید. سپس برای آمبولانس تماس بگیرید (در ایالات متحده و کانادا، 9-1-1 را شماره گیری کنید). سعی نکنید خود را به بیمارستان برسانید زیرا ممکن است در راه به آنجا بیهوش شوید یا نفستان قطع شود. همچنین، تماس با آمبولانس معمولاً سریعترین راه برای دریافت کمک است.

آیا کاری وجود دارد که بتوانم از آنافیلاکسی مجدد جلوگیری کنم؟

– آره. اگر آنافیلاکسی داشته اید، باید با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. در صورت نیاز، پزشک می تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا متوجه شود به چه چیزی حساسیت دارید.

پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای جلوگیری از آنافیلاکسی در آینده تهیه کنید. به عنوان بخشی از برنامه خود، می توانید:

●درباره علائم آنافیلاکسی بیاموزید تا بدانید چه زمانی باید کمک بگیرید

●همیشه یک انژکتور خودکار اپی نفرین همراه خود داشته باشید

●از غذاها، داروها یا حشراتی که به آنها حساسیت دارید اجتناب کنید

●از دستبند طبی استفاده کنید تا دیگران از آلرژی خود مطلع شوند

زندگی من چگونه خواهد بود؟

— بسیاری از افرادی که آنافیلاکسی داشته اند می توانند زندگی عادی داشته باشند. اما ممکن است لازم باشد تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید. شما باید از چیزهایی که می توانند باعث آنافیلاکسی شوند اجتناب کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک، ممکن است لازم باشد دارو همراه خود داشته باشید.