کهیر مزمن چیست؟

— کهیرهاپچ هایی پوستی هستند که معمولاً بسیار خارش دارند (تصویر 1). پوست در مقایسه با بقیه پوست برجسته به نظر می رسد. کهیر می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود. گاهی کهیرهای فردی کوچک شروع می شوند و در طی چند ساعت بزرگتر می شوند، سپس به تدریج محو می شوند. آنها می توانند به صورت خوشه ای با هم یا به صورت پراکنده در اطراف بدن ظاهر شوند . با از بین رفتن کهیرهای جدید ظاهر می شوند. اصطلاح پزشکی کهیر مزمن به معنای طولانی مدت است. افرادی که کهیر مزمن دارند در اکثر روزها به مدت 6 هفته یا بیشتر دچار کهیر می شوند.

کهیرهای مزمن با کهیرهایی که به طور ناگهانی اتفاق می‌افتند متفاوت است و فقط مدت کوتاهی طول می‌کشد. کهیرهایی که فقط چند ساعت یا چند روز طول می کشند ممکن است به دلیل آلرژی یا عفونت ایجاد شوند. گاهی اوقات، کهیر ناگهانی به این معنی است که فردی یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی دارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، فرد دارای علائم دیگری مانند مشکل تنفس یا غش کردن کهیر است.

کهیر مزمن ناشی از آلرژی یا عفونت نیست و تهدید کننده زندگی نیست. اما آنها بسیار خارش دارند و می توانند تمرکز یا خواب را سخت کنند. در بیشتر افراد کهیر مزمن به مرور زمان از بین می رود، اما در برخی موارد می تواند سال ها ادامه یابد. هیچ درمانی برای کهیر مزمن وجود ندارد، اما داروها می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

علائم کهیر مزمن چیست؟

— افراد مبتلا به کهیر مزمن دارای نواحی پف کرده و برجسته روی پوست خود هستند. کهیر ممکن است در پوست های روشن قرمز به نظر برسد و در وسط رنگ پریده باشد. تغییرات رنگ در پوست های تیره تر به سختی قابل مشاهده است . آنها معمولاً به خصوص در شب بسیار خارش دارند.

کهیرها می آیند و می روند، اما برخی چیزها می توانند علائم را بدتر کنند. این شامل:

●گرما، مانند دوش آب گرم یا هوای گرم و مرطوب

●لباس های تنگ، کمربند یا بند لباس

●داروهایی به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) – NSAID ها گروه بزرگی از داروها هستند که شامل آسپرین، ایبوپروفن (نام های تجاری نمونه: Advil، Motrin) و ناپروکسن (نام تجاری نمونه: Aleve) می شود.

●الکل

●استرس

●غذاهای خاص مانند غذاهای تند

●سرماخوردگی

●نخوابیدن کافی

● زمان های خاصی در چرخه قاعدگی (معمولا درست قبل و در طول دوره ماهانه)

کهیر مزمن ناشی از آلرژی غذایی نیست، اما برخی از افراد بعد از خوردن برخی غذاها متوجه می شوند کهیر آنها بدتر می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به کهیر مزمن نیز به وضعیتی به نام “آنژیوادم” مبتلا می شوند. آنژیوادم باعث پف و تورم بافت های زیر پوست می شود. قسمت هایی از بدن که اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند عبارتند از لب ها، گونه ها، پلک ها، دست ها، پاها یا اندام تناسلی (تصویر 4).
آیا به آزمایش نیاز خواهم داشت؟
– احتمالا نه. پزشک یا پرستار شما باید با اطلاع از علائم شما و انجام یک معاینه، تشخیص دهد که آیا شما کهیر مزمن دارید یا خیر.

آنها ممکن است آزمایش خون را برای اطمینان از اینکه بیماری دیگری باعث علائم شما نمی شود درخواست کنند.

کهیر مزمن چگونه درمان می شود؟

— کهیرهای مزمن معمولاً با گذشت زمان از بین می‌روند. بسیاری از افراد در عرض یک سال بهبود می یابند، اما این وضعیت می تواند چند سال طول بکشد. برای کمک به علائم، پزشکان می توانند داروهای مختلفی را تجویز کنند. اکثر افراد برای کنترل علائم خود نیاز به مصرف بیش از 1 دارو در روز دارند. داروها می توانند شامل موارد زیر باشند:

●آنتی هیستامین ها – اینها همان داروهایی هستند که مردم معمولاً برای آلرژی مصرف می کنند. آنها می توانند به خارش کمک کنند و اندازه کهیر شما را کوچک کنند. اگر آنها را در یک برنامه منظم مصرف کنید، بهتر عمل می کنند.

●قرص‌های استروئیدی – ممکن است پزشک برای مدت کوتاهی استروئید تجویز کند تا علائم شما را تحت کنترل درآورد. این استروئیدها به کاهش خارش و تورم کمک می کنند.

اگر این داروها به اندازه کافی برای کاهش علائم شما کمک نکردند، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. داروها یا درمان های دیگری وجود دارد که ممکن است کمک کند. کرم ها یا لوسیون های بدون نسخه ممکن است به طور موقت به خارش کمک کنند، اما برای درمان کهیر مزمن توصیه نمی شوند.

آیا کاری وجود دارد که بتوانم به تنهایی انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟

– آره. می توانید سعی کنید از چیزهایی که معمولاً کهیر مزمن را بدتر می کنند اجتناب کنید. به عنوان مثال، از مصرف NSAID ها یا نوشیدن الکل خودداری کنید. از دوش آب گرم یا لباس های تنگ که پوست شما را می مالند یا نیشگون می گیرند، خودداری کنید. سعی کنید هر شب به اندازه کافی بخوابید.

اگر کهیر شما با خوردن برخی غذاها بدتر می شود، سعی کنید از مصرف آن غذاها خودداری کنید. اما اگر متوجه شدید که از مصرف زیاد غذاها اجتناب می کنید، به پزشک آلرژی  خود اطلاع دهید.

برای مشاهده مقاله با عنوان  پولیپ بینی چیست ؟ اینجا    را کلیک کنید