پولیپ بینی چیست؟

– پولیپ های بینی، توده های داخل بینی یا سینوس ها هستند. سینوس ها نواحی توخالی در استخوان های صورت هستند . پولیپ معمولا در دو طرف بینی ایجاد می شود.

بسیاری از افرادی که پولیپ بینی دارند به “سینوزیت مزمن” نیز مبتلا هستند، وضعیتی که می تواند باعث گرفتگی بینی، درد در صورت و ترشحات (مخاط) از بینی شود . علت اینکه  چرا برخی از افراد پولیپ بینی می گیرند مشخص نیست .

علائم پولیپ بینی چیست؟

– پولیپ های کوچک اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. پولیپ های بزرگ یا داشتن بیش از 1 پولیپ می تواند باعث علامت شود:

● گرفتگی یا احساس گرفتگی در بینی

●احساس فشار یا پری در صورت

●مشکل در بوییدن

آیا  کسی که پولیپ بینی دارد به ویزیت و معاینه نیاز خواهد داشت؟

–  پزشک  شما احتمالاً با انجام یک معاینه می تواند تشخیص دهد که آیا پولیپ بینی دارید یا خیر. آنها احتمالاً با ابزار مخصوصی که بر روی آن چراغ قرار دارد به بینی شما نگاه می کنند. آنها همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کنند که سی تی اسکن انجام دهید. سی تی اسکن یک تصویربرداری است که از داخل بینی و سینوس ها عکس می گیرد.

پولیپ بینی چگونه درمان می شود؟

— پولیپ بینی معمولاً با داروهایی به نام استروئیدها که به صورت قرص یا اسپری بینی عرضه می شوند، درمان می شوند. . این استروئیدها می توانند به کوچک شدن پولیپ ها و تسهیل تنفس کمک کنند. قرص های استروئیدی فقط باید برای دوره های زمانی کوتاه و حداکثر چند هفته در سال استفاده شوند. به این دلیل که اگر آنها برای مدت طولانی مصرف شوند، می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

اگر داروها پولیپ های شما را کوچک نکنند، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند. اما در بیشتر افراد، اگر کاری بیشتر انجام نشود، پولیپ‌ها پس از جراحی بازمی‌گردند. بنابراین حتی در صورت انجام عمل جراحی، باید به استفاده از استروئیدها، معمولاً به صورت اسپری بینی یا قطره بینی، ادامه دهید. اسپری‌ها و قطره‌های استروئیدی را می‌توان سال‌ها با خیال راحت استفاده کرد، زیرا دوز آن بسیار کمتر است.

آیا من که پولیپ دارم ،کاری وجود دارد که بتوانم به تنهایی انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟

– آره. برخی از افراد اگر چند بار در روز بینی و سینوس های خود را با آب نمک شستشو دهند، احساس بهتری پیدا می کنند. از پزشک  خود بپرسید که آیا این به شما کمک می کند یا خیر.

آیا می توان از پولیپ بینی جلوگیری کرد؟

اقدامات عملی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به پولیپ در بینی خود انجام دهید. به علاوه، از آنجایی که پولیپ‌ها می‌توانند دوباره ایجاد شوند، این مراحل پس از انجام درمان نیز برای جلوگیری از مشکلات بیشتر مفید هستند.

اگر آسم دارید، داروها و برنامه درمانی خود را دنبال کنید تا علائم خود را تحت کنترل نگه دارید
اگر به آسپرین یا سایر داروهای NSAID، از جمله AERD یا Samter’s Triad حساسیت شناخته شده ای دارید، از مصرف آنها خودداری کنید – این می تواند خطر ایجاد پولیپ را کاهش دهد.
اگر آلرژی هایی مانند تب یونجه دارید، سعی کنید قرار گرفتن در معرض عوامل محرک مانند گرد و غبار و گرده را کاهش دهید.
از موادی که می توانند مجرای بینی را تحریک کنند، مانند دود، گرد و غبار یا مواد شیمیایی اجتناب کنید
برای از بین بردن محرک ها از مجرای بینی و کمک به جریان مخاط، از شستشو دهنده های بینی مانند اسپری سالین یا شستشو استفاده کنید.
سعی کنید از  مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید تا به تنفس شما کمک کند و به کاهش خطر انسداد بینی یا التهاب بینی کمک کند.
بهداشت را رعایت کنید، مانند شستن مرتب دست ها برای کمک به کاهش خطر عفونت های ویروسی و باکتریایی که می توانند باعث التهاب بینی شوند.

برای درمان و پیشگیری از عود پولیپ بینی خود میتوانید از فوق تخصص آلرژی راهنمایی بگیرید .